Integritetsmeddelande
Publicerad: 2025-09-16
Andra AP-fonden (hädanefter “AP2” eller ”vi”/”vår”) respekterar och värnar om den enskildes integritet. Detta integritetsmeddelande innehåller information om hur AP2 behandlar personuppgifter i vår relation till externa parter. Vi beskriver för vilka ändamål personuppgifter behandlas och hur länge, vilken laglig grund vi tillämpar och vilka åtgärder vi vidtar för att skydda dina personuppgifter. Vi beskriver även hur du som registrerad kan åberopa de rättigheter du har kopplat till vår behandling av dina personuppgifter.
Allmänt om vår personuppgiftsbehandling
Personuppgiftsansvarig och dataskyddsombud
Andra AP-fonden (med organisationsnummer 857209-0606) är personuppgiftsansvarig för behandling av dina personuppgifter och ansvarar därmed för att behandlingen sker i enlighet med den allmänna dataskyddsförordningen (”GDPR”) och annan dataskyddslagstiftning som vi är skyldiga att efterleva.
AP2 har utsett ett dataskyddsombud som bland annat har till uppgift att övervaka att vår användning av personuppgifter sker i enlighet med tillämplig lagstiftning. Rollen som dataskyddsombud innehas av AP2:s Compliance Officer.
Kontaktuppgifter till oss och till vårt dataskyddsombud hittar du längst ned i detta integritetsmeddelande.
Laglig grund
För att få behandla personuppgifter måste vi som personuppgiftsansvarig säkerställa att det finns en laglig grund i enlighet med GDPR. AP2 är en statlig myndighet och vårt uppdrag regleras i Lag (2000:192) om allmänna pensionsfonder. Personuppgiftsbehandling som är nödvändig för att vi ska kunna bedriva vår verksamhet inom ramen för vårt myndighetsuppdrag grundar vi på Utförande av uppgift av allmänt intresse eller myndighetsutövning. I andra fall har vi säkerställt annan relevant laglig grund. Den lagliga grunden för respektive behandling framgår av avsnitt Beskrivning av vår personuppgiftsbehandling nedan.
Insamling av personuppgifter
De personuppgifter som AP2 behandlar om dig är uppgifter som du eller din arbetsgivare har lämnat till oss eller som vi på annat sätt har inhämtat under vår relation. Vi kan också samla in eller ta emot information om dig från andra källor, till exempel genom offentliga register, hemsidor eller sociala medier. Vid rekrytering kan vi erhålla dina personuppgifter från det rekryteringsföretag vi anlitar och vi kan även inhämta uppgifter från de referenspersoner du anger i din ansökan.
Lagring av personuppgifter
Lagringstiden för personuppgifter sätts utifrån vad som är nödvändigt för att uppnå de ändamål för vilka de samlades in i enlighet med detta integritetsmeddelande. När vi inte längre behöver dina personuppgifter för det specifika ändamålet raderar vi uppgifterna från våra system och databaser.
Eftersom AP2 är en statlig myndighet är vi dock skyldiga enligt lag att diarieföra och arkivera vissa handlingar med information om vår verksamhet. I den information som måste arkiveras kan även personuppgifter ingå. Handlingar för arkivändamål sparas endast så länge som krävs för att uppfylla lagkrav avseende arkivering. Huruvida dina personuppgifter kan ingå i sådana handlingar som vi är skyldiga att arkivera även efter det att vårt ändamål för behandlingen har upphört framgår under respektive behandling i avsnittet Beskrivning av vår personuppgiftsbehandling nedan.
Var dina personuppgifter behandlas
AP2 strävar efter att endast behandla dina personuppgifter inom EU/EES. I vissa fall kan vi komma att överföra dina personuppgifter till ett land utanför EU/EES. Om personuppgifter överförs till något sådant land vidtar vi skyddsåtgärder för att säkerställa att säkerhetsnivån är tillräcklig och i enlighet med kraven i GDPR. För att säkerställa insyn i behandlingen av personuppgifter kan du som registrerad kontakta oss om du vill få information om hur vi säkerställer tillräcklig säkerhetsnivå vid behandling av personuppgifter utanför EU/EES.
Parter vi delar dina personuppgifter med
Vi kan komma att dela dina personuppgifter med tredje part för att utföra vissa tjänster inom ramen för vår verksamhet, såsom för olika typer av IT-tjänster. I sådana fall upprättas alltid ett personuppgiftsbiträdesavtal med tjänsteleverantören för att säkerställa att dina personuppgifter behandlas i enlighet med GDPR och endast i enlighet med våra instruktioner.
Vi kan i vissa fall även behöva lämna ut uppgifter på begäran av andra myndigheter eller till andra parter inom ramen för domstolsprocesser och liknande.
Som statlig myndighet är AP2 skyldig att tillgängliggöra vissa handlingar enligt offentlighetsprincipen, vilket innebär att allmänheten kan begära ut handlingar gällande AP2:s verksamhet i vilka även personuppgifter kan ingå. AP2 genomför alltid sekretessprövningar enligt gällande offentlighets- och sekretesslagstiftning för att säkerställa att känsliga personuppgifter eller uppgifter som kan skada dina intressen inte lämnas ut.
Profilering och automatiserat beslutsfattande
Profilering innebär en automatiserad personuppgiftsbehandling för att utvärdera specifika personliga egenskaper och beteenden, till exempel genom att analysera eller förutsäga personliga preferenser.
Automatiserat beslutsfattande innebär att vissa beslut som har en betydande påverkan på dig är helt och hållet automatiserat utan att någon fysisk person är involverad.
AP2 utför inte någon personuppgiftsbehandling som innebär profilering eller automatiserat beslutsfattande.
Beskrivning av vår personuppgiftsbehandling
I nedanstående avsnitt beskrivs hur vi behandlar dina personuppgifter beroende på vilken personkategori du tillhör. Vi beskriver:
- varför vi behandlar dina personuppgifter (”Ändamål”),
- vilka personuppgifter vi behandlar (”Kategorier av personuppgifter”),
- vilken rättslig grund vi har för behandlingen (”Laglig grund”),
- hur länge vi behandlar dina personuppgifter utifrån ändamålet med behandlingen (”Lagringstid”) och, om relevant, grunden för den satta lagringstiden, samt
- om behandlingen, eller viss del av den, ingår i handlingar som vi är skyldiga att arkivera efter det att ändamålet för vilka personuppgifterna inhämtades upphör (”Krav på arkivering”).
Journalister och allmänhet
Om du är journalist eller av annan anledning har kontakt med AP2, behandlar AP2 dina personuppgifter utifrån följande ändamål.
Administration av pressmeddelanden och nyhetsbrev
Beskrivning av ändamål: | För att kunna administrera distribution av pressmeddelanden och nyhetsbrev. |
Kategorier av personuppgifter: | Namn, E-postadress |
Laglig grund: | Utförande av uppgift av allmänt intresse eller myndighetsutövning. |
Lagringstid: | Tills du avregistrerar dig från pressmeddelanden och nyhetsbrev. |
Krav på arkivering: | Nej |
Extern kommunikation
Beskrivning av ändamål: | För att hantera extern kommunikation via brev och mail, inklusive hantering av förfrågningar enligt offentlighetsprincipen. |
Kategorier av personuppgifter: | Namn, Adress, E-postadress, Telefonnummer, Uppgifter du kommunicerar med oss. |
Laglig grund: | Utförande av uppgift av allmänt intresse eller myndighetsutövning. |
Lagringstid: | Tills ärendet är hanterat eller, om uppföljning krävs, senast efter tre år. |
Krav på arkivering: | Behandlingen kan, beroende på innehåll i kommunikationen, komma att omfattas av arkiveringskrav och kan därför komma att lagras efter att ändamålet för vilka personuppgifterna inhämtades upphör. |
Säkerställa säkerhet i system och för verksamhet
Beskrivning av ändamål: | För att hantera extern kommunikation via brev och mail, inklusive hantering av förfrågningar enligt offentlighetsprincipen. |
Kategorier av personuppgifter: | Namn, Adress, E-postadress, Telefonnummer, Uppgifter du kommunicerar med oss. |
Laglig grund: | Utförande av uppgift av allmänt intresse eller myndighetsutövning. |
Lagringstid: | Tills ärendet är hanterat eller, om uppföljning krävs, senast efter tre år. |
Krav på arkivering: | Behandlingen kan, beroende på innehåll i kommunikationen, komma att omfattas av arkiveringskrav och kan därför komma att lagras efter att ändamålet för vilka personuppgifterna inhämtades upphör. |
Leverantörer, externa förvaltare samt motparter & samarbetspartners
Om du representerar ett företag som är leverantör eller extern förvaltare till oss, deltar i offentlig upphandling eller på annat sätt är aktuell för ett leverantörsavtal med oss, alternativt om du representerar ett företag som utgör motpart eller samarbetspartner till oss, behandlar AP2 dina personuppgifter utifrån följande ändamål.
Fullgörande av avtal
Beskrivning av ändamål: | För att vi ska kunna fullgöra avtal samt vid behov skydda oss från rättsliga anspråk och utöva vår legala rätt. |
Kategorier av personuppgifter: | Namn, Befattning, E-postadress, Telefonnummer, signatur. |
Laglig grund: | Utförande av uppgift av allmänt intresse eller myndighetsutövning. |
Lagringstid: | 10 år efter avtalets upphörande (enligt gällande preskriptionstid). |
Krav på arkivering: | Delar av behandlingen omfattas av arkiveringskrav och kan därför komma att lagras efter att ändamålet för vilka personuppgifterna inhämtades upphör. |
Genomföra event och andra externa aktiviteter
Beskrivning av ändamål: | För att genomföra event och andra aktiviteter för externa aktörer. |
Kategorier av personuppgifter: | Namn, Befattning, E-postadress, Kostpreferenser (om relevant). |
Laglig grund: | Utförande av uppgift av allmänt intresse eller myndighetsutövning. |
Lagringstid: | Tre år efter genomfört event (i uppföljningssyfte). Uppgift om kostpreferenser raderas dock direkt när eventet är genomfört. |
Krav på arkivering: | Nej |
Genomförande av offentliga upphandlingar
Beskrivning av ändamål: | För att administrera inkomna anbud och kommunicera med anbudsgivare vid offentlig upphandling. |
Kategorier av personuppgifter: | Namn, Befattning, E-postadress, Telefonnummer, Signatur. |
Laglig grund: | Utförande av uppgift av allmänt intresse eller myndighetsutövning. |
Lagringstid: | Tills kontrakt tilldelats. |
Krav på arkivering: | Ja, ej antagna anbud sparas ifyra år efter att kontrakt tilldelats. Tilldelade anbud sparas i enlighet med lagringskrav för ändamål Fullgörande av avtal. |
Genomförande och uppföljning av kapitalförvaltningsverksamhet
Beskrivning av ändamål: | För genomförande och uppföljning av kapitalförvaltningsverksamheten, såsom dokumentation, analys, utvärdering och bedömning av investeringar, mandat och externa relationer. |
Kategorier av personuppgifter: | Namn, Befattning, E-postadress, Telefonnummer Inom ramen för AP2:s analys av investeringar i onoterade bolag (”Due Diligence”) kan även uppgifter om förekomst på sanktionslista samt finansiell brottslighet komma att behandlas. |
Laglig grund: | Utförande av uppgift av allmänt intresse eller myndighetsutövning. |
Lagringstid: | Fem år efter att investering, mandat eller relation upphörde (i uppföljningssyfte). Eventuella uppgifter om förekomst på sanktionslista samt finansiell brottslighet inom ramen för AP2:s Due Diligence-process raderas eller anonymiseras dock direkt efter att beslut om investeringen fattats. |
Krav på arkivering: | Nej |
Hantering av extern kommunikation
Beskrivning av ändamål: | För att hantera extern kommunikation via brev och mail. |
Kategorier av personuppgifter: | Namn, Adress, E-postadress, Telefonnummer, Uppgifter du kommunicerar med oss. |
Laglig grund: | Utförande av uppgift av allmänt intresse eller myndighetsutövning. |
Lagringstid: | När ärendet är hanterat eller, om uppföljning krävs, senast efter tre år. |
Krav på arkivering: | Behandlingen kan, beroende på innehåll i kommunikationen, komma att omfattas av arkiveringskrav och kan därför komma att lagras efter att ändamålet för vilka personuppgifterna inhämtades upphör. |
Löpande administration av kapitalförvaltningsverksamheten
Beskrivning av ändamål: | För löpande administration av kapitalförvaltningsverksamheten, såsom administration av externa relationer och investeringsmandat. |
Kategorier av personuppgifter: | Namn, E-postadress, Telefonnummer, Befattning, Signatur. |
Laglig grund: | Utförande av uppgift av allmänt intresse eller myndighetsutövning. |
Lagringstid: | Senast ett år efter det att avtal eller mandat upphör (i uppföljningssyfte). Personuppgifter som ingår i bokföringsunderlag behandlas dock i sju år efter utgången av det kalenderår då utbetalningen genomfördes enligt gällande bokföringslagstiftning. |
Krav på arkivering: | Nej |
Säkerställa säkerhet i system och för verksamhet
Beskrivning av ändamål: | För att säkerställa säkerhet i våra system och för vår verksamhet när du besöker våra lokaler. |
Kategorier av personuppgifter: | Om du besöker våra lokaler: Namn Om du är besökare som ansluter dig till vårt interna nätverk: namn, enhetsuppgifter, IP-adress. |
Laglig grund: | Utförande av uppgift av allmänt intresse eller myndighetsutövning. |
Lagringstid: | Om du besöker våra lokaler: Tills besöket är avklarat Om du är besökare som ansluter dig till vårt interna nätverk: Wifi-logg raderas 90 dagar efter ditt besök. |
Krav på arkivering: | Nej |
Säkerställa regelefterlevnad vid värdepappershandel
Beskrivning av ändamål: | Övervakning av kommunikation mellan handelsparter och AP2 i syfte att säkerställa efterlevnad av regler för marknadsmissbruk vid värdepappershandel. |
Kategorier av personuppgifter: | Namn, E-postadress, Telefonnummer, Ljudinspelningar, Kommunikationsuppgifter. |
Laglig grund: | Utförande av uppgift av allmänt intresse eller myndighetsutövning samt Rättslig förpliktelse (Marknadsmissbruksförordningen (EU) 696/2014). |
Lagringstid: | Fem år efter registrering (lagkrav). |
Krav på arkivering: | Nej |
Kandidater/arbetssökande
För kandidater/arbetssökande behandlas personuppgifter för följande ändamål.
Rekrytering och tillsättning av vakanser
Beskrivning av ändamål: | För att kunna administrera ansökningar vid rekrytering. |
Kategorier av personuppgifter: | Namn, Adress, E-postadress, Telefonnummer, Merituppgifter, Utvärderingsuppgifter, Andra uppgifter du delar med oss. |
Laglig grund: | Utförande av uppgift av allmänt intresse eller myndighetsutövning. |
Lagringstid: | Två år efter tillsatt tjänst eller omedelbart ifall du återkallar din ansökan. Om du skickar en spontanansökan till oss, det vill säga utan att ledig tjänst utannonserats, upphör lagringstiden när du fått återkoppling från oss om att ingen vakant tjänst finns tillgänglig. |
Krav på arkivering: | Ja, behandlingen omfattas av arkiveringskrav och kan därför komma att lagras efter att ändamålet för vilka personuppgifterna inhämtades upphör. |
Potentiella styrelseledamöter
Inom ramen för AP2:s valberedningsarbete för AP2:s portföljbolag behandlas personuppgifter för följande ändamål.
Identifiera potentiella styrelseledamöter
Beskrivning av ändamål: | För att identifiera potentiella styrelseledamöter till fondens portföljbolag. |
Kategorier av personuppgifter: | Namn, Adress, E-postadress, Telefonnummer, Födelsedatum, Merituppgifter, Bild. |
Laglig grund: | För identifiering av potentiella styrelseledamöter för specifikt uppdrag: Utförande av uppgift av allmänt intresse eller myndighetsutövning. För lagring av uppgifter för potentiellt framtida styrelseuppdrag: Samtycke. Du kan när som helst återkalla ditt samtycke för behandlingen genom att kontakta oss på någon av de kontaktvägar som anges nedan. |
Lagringstid: | När styrelseuppdrag inte längre är aktuellt alternativt när samtycke återkallas. |
Krav på arkivering: | Nej |
Deltagare i uppsatstävling
För studenter som deltar i vår årliga uppsatstävling behandlas personuppgifter för följande ändamål.
Genomförande av uppsatstävling
Beskrivning av ändamål: | För genomförande av uppsatstävling samt för att publicera vinnare på vår externa hemsida. |
Kategorier av personuppgifter: | Namn, E-postadress, Bild, Utvärdering av din uppsats. |
Laglig grund: | Samtycke. Du kan när som helst återkalla ditt samtycke för behandlingen genom att kontakta oss på någon av de kontaktvägar som anges nedan. |
Lagringstid: | Tills du återkallar ditt samtycke. |
Krav på arkivering: | Nej |
Utbetalning av stipendium
Beskrivning av ändamål: | För utbetalning av stipendium till vinnande bidrag. |
Kategorier av personuppgifter: | Namn, Bankkonto |
Laglig grund: | Rättslig förpliktelse (Bokföringslag (1999:1078)). |
Lagringstid: | Sju år efter utgången av det kalenderår då utbetalningen genomfördes enligt gällande bokföringslagstiftning. |
Krav på arkivering: | Nej |
Dina rättigheter
Enligt GDPR har du som registrerad flera rättigheter som du bör känna till och du kan när som helst kontakta oss om du vill utöva någon av dessa.
- Rätt till tillgång till dina personuppgifter – Du har rätt att få veta om vi behandlar dina personuppgifter och, i så fall, få tillgång till personuppgifterna och informationen.
- Rätt att få dina personuppgifter rättade – Om du anser att de uppgifter vi har om dig är felaktiga har du rätt att få dem rättade.
- Rätt att få dina personuppgifter raderade – Du har rätt att begära att vi raderar dina personuppgifter och vi är skyldiga att tillmötesgå en sådan begäran förutsatt att personuppgifterna inte är nödvändiga för ett specifikt ändamål med behandlingen eller att uppgifterna är en del av en allmän handling.
- Rätt att begränsa behandlingen – Om du anser att uppgifterna inte är korrekta, att vår behandling strider mot lag eller att vi inte behöver uppgifterna för ett specifikt ändamål kan du begära att vi ska begränsa behandlingen av uppgifter om dig. Du kan även begära att vi inte ska radera dina uppgifter, till exempel om du behöver uppgifterna för att kräva skadestånd.
- Rätt att göra invändningar mot behandlingen – När vi behandlar personuppgifter inom ramen för vår myndighetsutövning eller för att kunna utföra andra arbetsuppgifter av allmänt intresse har du rätt att invända mot behandlingen. Om vi inte kan visa att det finns tvingande, berättigade skäl att fortsätta att behandla uppgifterna måste vi upphöra med behandlingen.
- Rätt till dataportabilitet – du har rätt att begära att få dina personuppgifter som behandlas automatiskt flyttade från oss till en annan personuppgiftsansvarig (dataportabilitet) om behandlingen sker med samtycke eller avtal som laglig grund.
- Rätt att klaga till en tillsynsmyndighet – Du har rätt att inge ett klagomål till Integritetsskyddsmyndigheten om du inte är nöjd med vår behandling av dina personuppgifter. Deras kontaktuppgifter är: Telefon: 08- 657 61 00, E-post: imy@imy.se, Postadress: Integritetsskyddsmyndigheten, Box 8114, 104 20 Stockholm.
Kontaktuppgifter
Om du har frågor angående behandlingen av dina personuppgifter eller vill utöva dina rättigheter är du välkommen att kontakta oss på någon av följande kontaktvägar.
Telefon: +46 31 704 29 00
E-post: info@ap2.se
Adress:
Andra AP-fonden
Box 11155
404 24 Göteborg
Dataskyddsombud: Compliance Officer
E-post: dataskyddsombud@ap2.se